GEMPAR !!! Tiga maut, 500 cedera salji tebal landa Jepun

TOKYO - Salji paling lebat dalam tempoh dua dekad melanda bandar raya ini dan beberapa kawasan lain di seluruh Jepun semalam dengan menyebabkan tiga orang mati dan hampir 500 lagi cedera, menurut beberapa laporan.
Lebih 740 penerbangan dibatalkan selepas agensi kaji cuaca mengeluarkan amaran ribut salji manakala lebih 40,000 isi rumah terputus bekalan elektrik.
Salji setebal 22 sentimeter (sm) dicatat di sini petang semalam. Menurut agensi meteorologi dan beberapa laporan berita, ini kali pertama salji setebal lebih 20 sm direkodkan di Jepun sejak 1994.
Badan penyiaran tempatan, NHK melaporkan, dua penumpang wanita berumur 88 dan 90 tahun maut semalam dalam kemalangan kereta di Ishikawa, tengah Jepun tengah.
Seorang lelaki turut terbunuh selepas kereta yang dipandunya dirempuh sebuah tren di satu lintasan kereta api di Nagano.
Menurut NHK, sebanyak 3,200 kemalangan dicatat di seluruh Jepun semalam akibat kenderaan tergelincir ekoran keadaan jalan raya yang licin. Tambah badan penyiaran awam itu, sejumlah 500 orang cedera dalam kemalangan berkaitan salji di seluruh negara berkenaan.
Salji tebal dijangka berterusan hingga lewat semalam dan awal hari ini di kota raya ini. - AFP, Kosmo.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.